2021 / SoMe-video

Aarhus Katedralskole

DATO:

January 4, 2021

KUNDE:

Aarhus Katedralskole

TYPE:

SoMe-video

Videoproduktion der forstår målgruppen

Enhver succesfuld videoproduktion afhænger af at forstå sin målgruppe. Hvis ikke man overvejer, hvem der skal se ens markedsføring, så er det noget nær umuligt at skabe et produkt, der vil blive modtaget akkurat som afsenderen ønsker det. Det samme gælder videoproduktion. Hvis vi som producenter skal sikre, at modtagerne får det budskab ud af videoen, som afsenderen ønsker, så bliver vi nødt til at forstå hvem modtageren er.

9. klassers elever, der skal tage det næste skridt

Vigtigheden af at forstå sine modtagere har for alvor vist sig i dette projekt, hvor vi har produceret fire videoer for Aarhus Katedralskole. Den historiske skole, der ligger klods op ad Mejlgade i Aarhus C, kontaktede os med henblik på at digitalisere den intropræsentation af deres skole som 9. klasserne normalt får på skolen, men som i år var aflyst grundet corona. For ordentligt at fange alle nye potentielle elever foreslog vi samtidig at lave tre SoMe-videoer, som egnede sig til brug lige netop der, hvor målgruppen befinder sig: Facebook & Instagram.

Faglighed, diversitet og fællesskab

Da vi havde første møde med skolen stod det klart for os, at det er en skole, der er meget stolte over deres traditioner, hvilket afspejles i skolens kultur. Det blev derfor vigtigt for os, at skolens ånd skinnede igennem i præsentationsvideoen. Samtidig ønskede vi dog også at gøre det underholdende for de unge mennesker, og besvare nogle af de spørgsmål man har, når man skal vælge gymnasium. Vi ved, at unge menneskers timespan er kortere, fordi de er vokset op i en anden digital medieverden end dem, der ikke på samme måde er opvokset med web 2.0. Derfor valgte vi i at lave fire forskellige interviews – i stedet for ét – der indeholdt en elev fra hvert fakultet og foregik i forskellige settings. På den måde fik vi skabt større narrativ drift, mens videoen i sig selv repræsenterede skolens værdier.

Underholdende USP’er

Til de korte SoMe-videoer var sagen en anden. På de sociale medier fastholder du størstedelen af dine seere i omkring 15-20 sekunder, og det er derfor vigtigt, at din video kommer ud med budskabet indenfor dette timespan. Samtidig er dit video-content nødt til at have et catch: noget der får din modtager til at se din video fremfor den video af dansende corgier som lurer længere nede i deres feed. Løsningen? Glade og imødekommende elever, hvis passion og glæde for skolen skinner igennem linsen og som præsenterer skolens USP’er ud fra deres egen referenceramme. På den måde skaber du en fortæller som modtageren både vil interagere med, men også som fremstår troværdig, når de omtaler skolens salgspunkter. Dette blev selvfølgelig krydret med funky og fængende musik, og et klar CTA i slutningen af videoen. Dermed blev der på 15 sekunder både “catchet” modtageren, fremlagt en af Aarhus Katedralskoles USP’er, og fordret en ny modtagerhandling hvor de kan læse mere på hjemmesiden.