2021 / Serie format

Clutch Cognition

DATO:

August 29, 2021

KUNDE:

Clutch Cognition

TYPE:

Serie format

Built for brains - en brandopbyggendende content kampagne

Det siges ofte, at online annoncering er som at invitere en man har et godt øje til på date, og at det er ens branding, der afgør hvorvidt vedkommende siger ja eller nej. Men hvordan opbygger man et brand, når man som virksomhed forsøger at disrupte et af verdens største markeder? Hvordan får man forbrugerne til at sige ja til en date, når de allerede er i et forhold?


Fortæl historier

Selvom storytelling i den grad er blevet et buzzword, som kastes til højre og venstre i diverse grene af markedsføring, så er grundessensen kommet for at blive. Der er så meget larm på de sociale medier, og meget af det har konstant som formål at konvertere os - men er det i virkeligheden vejen frem? Det er det måske, hvis du er Coca Cola og snakker på vegne af et verdenskendt brand. Men det er det ikke, hvis du er en ny virksomhed - så bliver du nødt til at adskille dig fra mængden og engagere dine følgere i dit brand og det gør du igennem historier. 


Historier om mennesker

Men hvilke historier skal man fortælle? Jo, det handler om at fortælle historier, der styrker din brandposition. Historier som er relaterbare for din målgruppe og som har et budskab, der er hænger sammen med din virksomheds værdier. Clutch Cognition henvender sig til det menneskelige aspekt af, at vi lever i et præstationssamfund, der sommetider kræver meget af vores kognition, men at vi samtidig som mennesker bliver mere og mere bevidste om, hvad vi indtager og hvad der er godt for os. I den forbindelse er mennesker en stor del af brandet, og derfor var det oplagt at tage udgangspunkt i netop menneskers historier. 


Mennesker, der inspirerer og afspejler

For at en historie skal være god, skal den omhandle noget der er interessant, noget der inspirerer, noget man som seer kan spejle sig selv i. I den forbindelse har vi valgt at centrere vores historier omkring mennesker med spændende erhverv, som folk har lyst til at få et indblik i. Heriblandt en kunstner, en golfspiller, en danmarksmester i lerdueskydning. Dette er der to fordele ved: Først og fremmest skabes, der en subliminal sammenhæng mellem det portrætterede erhverv og brandet. Derudover tager det udgangspunkt i nogle inspirerende mennesker, mennesker hvis brand man går ind og låner, når man bruger deres historie i sin egen markedsføring. Sidst men ikke mindst, har vi fokuseret på koncentrationsdrevne erhverv således, at vi opbygger troværdighed for Clutch Cognition som afsender.  


Formater der fungerer

For at en historie skal være god, så skal den også være velfortalt. Det handler derfor om at fortælle den på samme måde som dine seere kan lide at få fortalt deres historier. Spoiler alert: Det er ikke gennem reklamer og flashy tekster. Nej, det er faktisk nok nærmere som dokumentarer. Men når historierne samtidig er til sociale medier, hvordan forener man så det med dokumentarerens klassiske lange format? Jo, man laver et format, der komprimerer narrativet og er designet for serialitet. I dette tilfælde mundes det ud i doc ads, der er fortalt på ét minut ved brug af why, how, what-metoden. Korte visuelt tiltalende og narrativt udfordrende historier man har svært ved at ignorere, og hvor man som seer ved præcis hvad man går ind til når man trykker “play”.